Zijn jullie een vriendengroep? Waar komt het geld vandaan? Wat doen jullie en waarom? Hoe word ik trustee? Zomaar een greep uit de vragen die geregeld gesteld worden.
Awesome Utrecht draait om Utrecht, en om jouw awesome idee voor Utrecht. De mensen achter Awesome Utrecht blijven daarom liever op de achtergrond. Om toch antwoord te geven op enkele van de veel gestelde vragen, een tipje van de sluier.
Voor elke pitch night scouten de twintig trustees van Awesome Utrecht een te gekke locatie, gaan ze op zoek naar awesome ideeën, coachen ze de pitchers, pinnen ze gezamenlijk 1000 piek van hun privérekening en begeleiden ze de winnaar. De trusteegroep bestaat uit een willekeurig bij elkaar verzameld clubje enthousiastelingen met als gemene deler dat ze van betekenisvolle projecten houden en Utrecht een warm hart toedragen en nog awesomer willen maken. En wanneer een trustee opstapt, komt er een nieuwe bij. Jij wellicht. Wie het zijn?
Eerder stelden we vragen aan Elja en Bas, in deze tweede editie van Meet the trustees spreken we Micha Heyboer en Tess Beekman.
Waar kunnen we je van kennen?
Micha: Ik ben een van de drie mannen van ‘Black Sun Empire’, een producers collectief uit Utrecht dat sinds 1999 actief is in binnen- en vooral buitenland. Onze studio’s zijn gevestigd in Kytopia en wat begon als een onschuldige hobby groeide uiteindelijk uit tot een klein zwart imperium. Daarbuiten runnen wij een label genaamd Blackout waarmee we onder dezelfde noemer al 15 jaar feesten organiseren in TivoliVredenburg.
Mocht je niets met drum and bass hebben, dan zou je me kunnen kennen van Tinlicker, een melodisch technoproject waarmee ik net de avond ‘Remember the Future’ ben gestart in onze Utrechtse poptempel.
Tess: Van de Jonge Honden: grote kans dat je mij of een van mijn 33 collega jonge honden eens bent tegengekomen. Of misschien herken je mij met mijn bouwhelm op van het Stationsgebied? Ik werk als communicatieadviseur voor dit stukje Utrecht.
Waarom ben je trustee bij Awesome Utrecht?
Micha: Een van mijn beste vrienden die zich al bij deze bende had afgesloten, zei ‘dit is iets voor jou’ en hij had gelijk. Het is erg leuk om met mensen in aanraking te komen die graag iets voor deze stad overhebben waar we allemaal een beter van worden. En dat hoeft niet iets groots te zijn, het mag juist ook iets heel kleins zijn en dat maakt het mooi.
Tess: Er bestaan genoeg ideeën, maar die ideeën werkelijk tot uitvoer brengen, dat blijkt vaak lastig. Met Awesome Utrecht hebben we samen iets gecreëerd waardoor dat wél mogelijk is. Door samen geld in te leggen, maar ook ons netwerk en onze hulp in te zetten en media-aandacht te genereren, hebben we dankzij de ideeënindieners meer awesomeness in Utrecht kunnen brengen. Hoe vet is dat!?
Wat is het awesomst in Utrecht voor jou?
Micha: Ik heb geen favoriete plek. Utrecht voelt voor mij altijd als thuiskomen. Ik ben hier geboren en getogen. Heb hier mijn meeste vrienden wonen en dat krijg je er slecht uit.
Tess: Mag ik maar één plek noemen? Hmm… ik twijfel tussen het terras van Springhaver, koffietentje Elize op de Mariaplaats, café De Rat op de Springweg of tweedehands-kledingwinkeltje Sisters op de Oudegracht…. Maar oké, als ik er maar één mag noemen, is dat kapper “Jouw Haar” op de Springweg. De kapsters zijn altijd op de hoogte van de laatste Utrechtse roddels, en met een heerlijk kopje Senseo en echte Utrechtse gezelligheid is een kapperbezoekje een heus uitje geworden ;-).
Wat zou je meer willen zien in Utrecht?
Micha: Door de groeiende welvaart zie je ook het stadsbeeld van Utrecht veranderen. Wijken worden langzaam allemaal hetzelfde en dat haalt naar mijn gevoel zo nu en dan de ziel uit de stad. Ik mis een beetje de verassing. Het positief schuren tussen bevolkingsgroepen, stijlen en culturen. Het mag allemaal wat minder netjes en minder in hokjes.
Tess: Hoe we als Awesome met elkaar samenwerken, zou dat niet op veel meer plekken kunnen? Zet een aantal mensen bij elkaar die iets gemeen hebben en het regelt zich vanzelf. We vergaderen eigenlijk nooit: een appgroep voor het regelwerk en een borrel op z’n tijd om elkaar beter te leren kennen is voldoende. Iedereen pakt op zijn moment en op basis van zijn sterkte z’n verantwoordelijkheid. Wie kent er nog een fotograaf of toffe locatie? Waar kunnen we versterking krijgen voor ons promotiebudget? En wie kan de winnaar helpen met een ingang bij de gemeente of juridisch advies? Check, check, check. Met zo min mogelijk gedoe en tijd, elke keer weer een super avond neerzetten. Kunnen veel organisaties wat van leren denk ik.